Oranje boven! Schrijf een lied, koop gebak, vier feest!

Met genoegen en gegniffel volg ik de perikelen rondom het koningslied. Tja, wat zal ik ervan zeggen? Het is een onsamenhangend stuk, vind ik. De rap verstoort de melodielijn geheel. Maar alle commotie maakt iets los bij de burgers, een vrolijke sfeer hangt in de winkelstraten.

Overal zie je opeens kroontjes, oranje t-shirts, de Hema verkoopt zelfs hermelijnen manteltjes voor kinderen. De kleine hond op het pak wc-papier heeft zelfs een kroontje op! Nu doe ik een voorstel: laten we samen eendrachtig zorgen voor een economische impuls.
We kopen allemaal oranje tompoucen bij de Hema. In ons dorp verschaft deze winkel werkgelegenheid aan scholieren, dus het is erg belangrijk dat het goed gaat met de zaak. Bovendien kun je er ontbijten, op vrijdag is het daar een drukte van belang. Het kleine koffiehoekje fungeert als de oude dorpspomp, je komt er vaak een bekende tegen.
Op de markt nemen we een extra lekkernij mee, bijvoorbeeld soesjes, nootjes of een stukje kaas met een oranje korst. Iedereen koopt opeens een vrolijk oranje shirt, een hoedje en een enorme zonnebril. Zou het genoeg zijn om de economische cijfers op te krikken? Of moet het nog wat groter allemaal? Ga naar de kledingwinkel en neem iets mee. Koop een auto als je daar geld voor hebt, zoek nieuwe meubels uit en bestel bij Ikea een flinke portie gehaktballetjes, met of zonder paardenvlees.
Schrijf een lied, eenvoudig mag, geniet gewoon van deze dag.....Vier gewoon alle dagen feest!

Aanvulling op 22 april: Het koningslied wordt toch gezongen, eerder trok de schrijver het lied in. Het gedragen Nederlands wordt afgewisseld met een slechte rap, ik vind de tekst niet mooi. Ik citeer:
"Ik zal strijden als een leeuw
Tot het jou aan niets ontbreekt
Hou je veilig zo lang als ik leef."

Dan opeens:
"De W van Willem,
Drie vingers in de lucht, kom op, kom op"

Echt vreselijk is de onderstaande zin:
De W van Willem
De W van Wakker, stamppot eten
In de zin "stamppot eten" staat toch helemaal geen W? Schrijf dan: de W van water, van Hema-worst
Gaat de koning over mij waken als ik slaap? Mooi bedacht, maar is dat de functie van een koning?
Hoe lang leeft de koning? Hoe lang houdt hij mij veilig? Ik dacht dat het lied van de baan was, ik liet het rusten. Nu wordt het toch gezongen, ik zing niet mee! De tekst is ook niet eenvoudig te onthouden voor schoolkinderen die een aubade houden voor het stadhuis. Ik word eigenlijk driftig van een dergelijke tekst.
Alle beginselen van de dichtkunst worden achterwege gelaten. Reacties zijn welkom!

Reacties

  1. Er is een nieuw lied nodig! De schrijver heeft na negatieve reacties besloten om het lied in te trekken, wat nu? Heeft iemand een betere tekst op korte termijn paraat?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.