Onredelijke behandeling bij Belastingdienst

"Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, maar wel ingewikkelder. " Momenteel werk ik vanuit huis, daarom maak ik geen gebruik meer van kinderopvang. Een wijze raad aan ouders: zeg nooit de kinderopvangtoeslag midden in het jaar op, zoiets zorgt voor veel ellende.

Nadat ik de kinderopvangtoeslag had opgezegd kreeg ik tot mijn verbazing twee pittige rekeningen van de Belastingdienst door de brievenbus. We gingen naar het kantoor in Almere en vroegen om uitleg. Ons werd na enig gepuzzel geadviseerd om bezwaar aan te tekenen. In januari schreven we de bezwaarschriften.
Vervolgens kwam er een verzoek. De belastingdienst had moeite met het afhandelen van de vele bezwaren, of we uitstel wilden verlenen. Vooruit, we ondertekenden een brief hiervoor.

Vervolgens kregen we nare brieven, met incasso's, vanaf een kantoor in Enschede. Daarin stond het verzoek tot direct betalen, maar er was bezwaar aangetekend. Tijdens de looptijd van het bezwaarschrift hoef je nog geen geld over te maken! Voor de tweede maal gingen we naar het kantoor in Almere, waar er driftig heen en weer gebeld werd.

We hebben inmiddels een flinke stapel papieren over de kinderopvangtoeslag in huis. Inmiddels is er post gekomen uit Rijswijk, Utrecht, Enschede, Heerlen en Almere. Het zal u niet verbazen als ik schrijf dat de genoemde kantoren volledig langs elkaar heen werken. Enschede stuurt vorderingen, Utrecht behandelt bezwaren, maar de medewerkers communiceren totaal niet met elkaar.
We kregen nog een rekening, nu uit Heerlen. Ik had een tamelijk eenvoudige vraag: "zou dit nu het eindbedrag zijn?" Bellen met het algemene nummer geeft enorm veel irritatie. "U moet nu gewoon alle bedragen betalen, mevrouw. De Belastingdienst maakt geen fouten." Op bezoek gaan in Almere is ook slecht voor de bloeddruk. Vanochtend ging ik erheen, met mijn schoonvader. Hij heeft vele jaren boekhoudkundig werk gedaan, dus kennis van zaken. Maar ik mocht niets doen, want alles stond op naam van mijn lieve echtgenoot, waarmee ik reeds 13 jaar getrouwd ben. Vervolgens nam E. maar 's middags vrij voor nog een ritje naar het kantoor. De mededeling van de medewerker: "Dit is enorm ingewikkeld. Ik ga mij hier nu niet in verdiepen. Ik probeer wel even met Enschede te bellen, maar op vrijdagmiddag is er bijna niemand. U had beter vanochtend kunnen komen. " We waren er 's ochtends met een vraag, maar werden gewoon niet verder geholpen! "U moet maar gewoon betalen. Het is niet verstandig om bezwaar aan te tekenen. Overigens, waarom werkte uw vrouw? Het is beter dat uw vrouw gewoon thuis voor de kinderen zorgt."

Goed, tegen zoveel onrecht ga ik strijden. Het verhaal krijgt nog een vervolg. Er volgen nog brieven naar instanties. Reacties zijn overigens welkom, ook via Twitter!



Reactie via Twitter van B.: tijd voor de nationale ombudsman.
Reactie via Twitter van A.: ken het klappen van de zweep, (ook overheid), niet opgeven.
Reactie van L: Wat een ongelofelijke bureaucratie!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.