Wereldlunch met heerlijke hapjes

In het kader van de kinderboekenweek met het thema "hallo wereld" organiseerde de basisschool een wereldlunch. De moeders van de kinderen hadden overheerlijke hapjes gemaakt. Toch bleek de Nederlandse patat weer erg favoriet.

Het was een gezellige boel in groep 5. Ik maakte vanochtend een tropische fruitsalade en mini-croque-monsieurs. De fruitsalade was nogal eenvoudig. Men neme een meloen, een blik ananas en een blik gemengd fruit. De meloen is eigenhandig in stukjes gesneden en gemengd met de rest. Ter decoratie plaatste ik schijfjes kiwi, daar was de fruitsalade!
De Franse croque monsieur vereiste meer denkwerk. Ik heb deze zomer een overheerlijke croque monsieur gegeten op een terras in een klein middeleeuws plaatsje in de Limousin. Ik kreeg een dikke snede vers brood, dergelijk brood is in Nederland niet verkrijgbaar. Daarop was een plak ham gedeponeerd, geen goedkope waterham. De gesmolten kaas er bovenop had veel smaak, ik kreeg er een salade bij. Nee, geen muffige droge blaadjes sla uit een kant-en-klaarzakje, maar verse sla van de markt.
Kortom, aan de echte Franse tosti kon ik niet tippen, de lieve kinderen kregen brood van de supermarkt. Het grappige is dat er bij deze tosti alles bovenop ligt. Dus brood, vervolgens ham (een matige kwaliteit) en geraspte kaas, gemengd met een beetje zure room. Vervolgens ging het geheel 12 minuten in de hete oven en onder de grill. Het geheel vult nogal, daarom had ik de boterhammen in stukjes gesneden.

Hulde aan de moeder die zorgde voor de Zweedse gehaktballen. Bij de hartige gerechten aten de kinderen zoete muffins, ze smulden ervan. Voor toe kregen we appelcrumble, ook erg geslaagd. Natuurlijk had ik zelf niet zoveel tijd om te eten. Ik verzorgde een groepje kinderen, liep rond met limonade, appelsap, frites, mayonaise en brood. Af en toe vermaande ik een kind dat luid aan het schreeuwen was, dat kan ik niet laten. Dergelijke party's zijn altijd geslaagd. Ik kijk alweer uit naar de roeipicknick vlak voor de zomervakantie, dan neemt iedereen ook een gerecht mee. Ach, was het maar weer zomer..... Ik verlang nu alweer naar de overheerlijke lunches in Frankrijk!



Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.