Het onderstaande bericht berust gedeeltelijk op de werkelijkheid, het is een fictief verhaal.

Boterhammen gaan op zoek naar beleg in prentenboek


In een vlaag van enthousiasme en moed had ik mij opgegeven voor het leiden van een workshop, het maken en schrijven van een prentenboek. De dag vooraf kreeg ik het opeens tamelijk benauwd. Hoe zou het gaan? Zou het creatieve proces wel op gang komen?

Gelukkig was er een echte kunstenaar ingehuurd om het geheel in goede banen te leiden. Bovendien kreeg ik hulp van een aardige collega tijdens het bezoek aan de bibliotheek en tijdens de workshop. Echter, de man zou pas om half twaalf arriveren, tot die tijd moest ik de groep bezig houden met het bedenken van een idee, het maken van schetsen en het bezoek aan de plaatselijke bibliotheek. Ik bedacht snel dat je best een uur in de bieb kon zijn, dat lukte erg goed. We hebben prentenboeken voor kleuters bekeken en ideeën opgedaan.
De verhaallijn is vaak eenvoudig. Iemand gaat bijvoorbeeld op reis en maakt dan van alles mee. Heel vaak heb ik het boek over kleine beer voorgelezen aan mijn jongste zoon. Kleine beer gaat met grote beer op pad, ze wandelen door de sneeuw. Af en toe is kleine beer bang, maar grote beer stelt het kleintje steeds gerust. Het is een prachtig verhaal!
De deelnemers gingen in groepjes aan het werk. Ze bedachten tot mijn verbazing de meest vreemdsoortige verhaallijnen. Een konijn ging naar Amsterdam, op zoek naar avontuur. Het beest kwam in aanraking met drugs maar bedacht dat het zijn eigen weg moest volgen.
Mobieltjes gingen op reis, boterhammen gingen op zoek naar beleg en dieren gingen op zoek naar iets. Het prentenboek moest tenminste acht pagina's tellen, zodat we de hele dag er mee bezig konden zijn.
Uiteindelijk heb ik van de workshop genoten! De artistieke Arjen gaf een tip: kleur de achtergrond helemaal vol en werk de tekening vervolgens uit met inkt. Ik heb zelfs bootjes getekend terwijl de groep heerlijk aan het werk was. Kortom, een dergelijke workshop is voor herhaling vatbaar!


Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.