Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.

Op werkdagen word ik altijd opgehaald door mijn geliefde buschauffeur Yvonne. Als het flink geregend heeft zegt ze: Nice, rain! Good for the cistern! Saba heeft namelijk geen waterleiding, maar dankzij een uniek systeem worden de huizen van water voorzien.


Ieder huis heeft namelijk een eigen watertank. Elke druppel regenwater wordt zorgvuldig opgevangen via de dakgoot, vervolgens gaat het water via pijpen naar de watertank. Bij oude huizen zie je de watertank nog duidelijk, vaak gegoten in het beton. Bij ons appartement is de tank onder het huis weggewerkt. We zijn hierdoor erg zuinig op het water, je mag slechts heel kort douchen, je laat de kraan niet stromen. Ons appartement is helaas niet berekend op een wasmachine, volgens de huisbaas is de tank daar niet op berekend.
Ach, hierdoor hebben de Sabaanse wasvrouwen ook weer werk. Wie wel een wasmachine bezit, wast voor anderen tegen een vergoeding. De prijzen van levensmiddelen in de winkels zijn erg hoog, maar er is geen waterrekening. Het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om te douchen en het toilet door te spoelen met regenwater! Ik drink het kraanwater niet, je koopt drinkwater in flessen. Zuinig: kook water in de waterkoker, daarna kun je het wel drinken.
In Sint Eustatius zag ik een huis met een duidelijke cistern, daar heb ik de onderstaande foto gemaakt. Ik hoorde dat erop Statia wel een waterleiding wordt aangelegd, maar op ons rotsachtige eiland schijnt dat enorm lastig te zijn.

Foto: huis met watertank in Oranjestad, Statia.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?