Genieten van schaatsen op het Veluwemeer

Heerlijk, het is ontzettend koud buiten. De vorst houdt nu al twee weken aan. Vandaag wordt het Nederlands Kampioenschap Marathon op natuurijs verreden in Elburg. Het "E"-woord  ( Elfstedentocht, voor de lezers in het buitenland)  is even gevallen, maar helaas gaat het zondag weer dooien.

Het is vandaag mogelijk om enkele tochten te schaatsen, in het noordelijke deel van het land. Bij de merentocht in de buurt van Wanneperveen waren er gisteren meer dan 15.000  aanmeldingen, waardoor er water op het ijs kwam. Het evenement moest daardoor eerder afgeblazen worden. Ach, ik heb veel werk te doen en zou dan nu al op pad moeten zijn en om negen uuur te schaats moeten gaan.
De Ankeveense plassen zijn dit jaar niet zo mooi dichtgevroren, er ligt teveel sneeuw op het ijs.

Maar toen ik vanuit het werk naar huis reed, zag ik tot mijn grote vreugde schaatsers op het Veluwemeer bij de brug van Nijkerk. De ijsclub heeft daar een prachtige baan geveegd. Jongste J. ging mee, op zijn noren. Oudste J. heeft nieuwe verstelbare noren, de ijshockeyschaatsen van onze negenjarige zoon zijn via Marktplaats verkocht. In eerste instantie gaf het enig gemopper, de noren. Tja, een beetje lopen en krabbelen is er niet meer bij! Maar het zijn stevige schaatsen, veel beter dan het materiaal uit mijn eigen jeugd. Toen stond ik altijd wat scheef op de schaats, ik zakte door de enkels. Nu zijn er combi-noren, waarmee ik al heel wat kilometers heb rondgereden.Na een paar rondjes ging het J. prima af, volgend jaar gaan we weer voor de 10 kilometer als er ijs is. Oudste J. was ziek, hij scheurt altijd vrolijk voorbij, geen probleem. We genoten van de frisse wind, van het uitzicht en van het zweven over het ijs.


Reacties

  1. Zaterdag gingen we vroeg uit de veren om een startbewijs te verkrijgen voor de Veluwemeertocht, er mochten slechts 3500 mensen deelnemen. We waren op tijd en hebben 25 kilometer bij Elburg geschaatst op het parcour van de marathon op natuurijs. Het was een geweldige ervaring, nu heb ik wel spierpijn, maar dat is niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.