Zoektocht naar dichtbundels

Buiten is het nog koud, bij een knapperend vuur is het aangenaam om gedichten te lezen. Voor mijn werk ging ik op zoek naar geschikte poëzie, de kringloopwinkel verkocht voor een zeer schappelijke prijs dichtbundels.

Op weg naar de Basisz, de winkel voor tweedehands artikelen, kwam ik een bekende tegen. Hij gaf aan dat hij thuis ook nog iets voor mij had liggen, dus ik kocht en kreeg mooie werkjes. In de huidige economische malaise is het mij gelukt om voor slechts €0,50 een gedichtenbundeltje van Jaques Perk te kopen, met daarin "Mathilde, een sonnettenkrans."

Prachtig zijn de volgende regels over het schrijven van sonnetten:

"Klinkt helder op, gebeeldhouwde sonnetten,
Gij, kindren van de rustige gedachte!
De ware vrijheid luistert naar de wetten:
Hij stelt de wet, die uwe wetten achtte:-"

Inderdaad, sonnetten worden volgens een vast patroon geschreven. Ik lees graag dergelijke poëzie, ik vind het heerlijk om de werken te ontrafelen. Over de eerste aanblik van Mathilde:

"En peinzend zie 'k uw zee-blauwe ogen pralen
Waarin de zachtheid kwijnt, de liefde droomt
En weet niet wat mij door mijn âren stroomt:
Ik zie naar u en kan niet ademhalen."

Dromend lees ik gedichten, de tijd verstrijkt, ik neem er drie koppen koffie bij. Van de kennis kreeg ik gedichten over geld, hoe toepasselijk in deze tijd. Ik heb religieuze poëzie gelezen, Nijhoff en Campert herlezen. Lezer, heeft u nog dichtbundels liggen in de kast onder het stof? Doet u er niets mee? Ik zou graag een collectie poëzie willen aanschaffen voor mijn werk. Het budget hiervoor is gering, maar het is erg mooi om eens iets te schenken. Reacties zijn welkom!


Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.