Kastanje-gierst-groenteschotel, de kastanjepan is er al!

Momenteel ben ik nog aan het nadenken over het gebruik van de bijzondere kastanjepan. Ik plaats hieronder een foto van de pan, zo krijgt de lezer ook een idee van het vreemdsoortige kookgerei. Een oude roerzeef, gekocht op een vide-grenier, staat ook afgebeeld.
De tamme kastanje is rijk aan vitamine-C en vetarm. De boom groeit veelvuldig in de Limousin, we hebben veel kastanjebomen gezien in het natuurgebied van Millevaches de Limousin, het is een hoogvlakte.
Je zou kastanjepuree kunnen maken, maar ik vind het goedje wat droog smaken. Kastanjepuree wordt gebruikt om een kalkoen te vullen.
Wat dacht je dan van een hazelnoot-kastanjecremetaart? Ik lees het recept op Smulweb en krijg het vermoeden dat een dergelijk baksel ontzettend gaat mislukken. Een recept uit de biologische hoek: "Men neme een 1/2 emmertje tamme kastanjes ( zelfgezocht in het bos) en het geheel wordt vervolgens gecombineerd met courgette, pompoen, prei, spruiten en gierst." Het laatste idee klinkt goed. We gaan in de herfst terug naar de Limousin en huren daar een natuurstenen boerderij. Het moet mogelijk zijn om een flink haardvuur te maken, waarop ik de pan kan zetten. Samen met de kinderen gaan we emmers vol kastanjes zoeken, een gezellige bezigheid in de natuur. Als diner eten we dan de kastanje-gierst-groenteschotel, met een Limousin-entrecote erbij!



Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.