Europese superstaat of "geen cent meer naar Griekenland?"

Gelukkig leef ik in een democratisch land. Volgende week mag ik mijn stem uitbrengen op een politieke partij en dat ga ik ook absoluut doen. Het is alleen lastig om de goede partij te vinden. Daarom heb ik zojuist de Kieswijzer op het internet ingevuld. Wil ik "hotsebots en hobbeldebobbel" over verkeersdrempels rijden? Moet Europa een superstaat worden of is autonomie gewenst? Het zijn lastige vragen.

Een geliefde vraagstelling voor een betoog is: "Moet het koningshuis worden afgeschaft?" In de loop der jaren heb ik al vele meningen over dit onderwerp vernomen van leerlingen. De koningin vervult een belangrijke functie in het buitenland. Met eer en toewijding wordt zij in mening land onthaald. Ze is echter niet gekozen maar als koningin geboren, daar kun je dan weer vraagtekens bij zetten.

Gaat er "geen cent" meer naar Griekenland? Hoeveel bezuinigingen kunnen de Griekse burgers nog dragen? Ik zie Europees geld in projecten van ons dorp. Er is een prachtige boulevard langs het meer aangelegd, dankzij Europese subsidies. Het busvervoer moet door Europese regelgeving worden aanbesteed, busbedrijven van ver klaren de klus voor weinig geld. Ik heb weleens rammelende busjes gezien waar leerlingen in vervoerd worden naar het speciaal onderwijs. Er is weinig binding met de bewoners hier, in de winter zijn er te weinig bussen. Het busbedrijf denkt er dan niet aan dat de pont naar Ermelo en Harderwijk niet vaart, leerlingen komen niet of te laat aan op school. Wat zijn de voordelen van Europese regels? De euro? Ik ben niet zo goed op de hoogte van het internationale handelsverkeer.

Grappig is de vraag van de makers van de Kieswijzer over drempels. In het dorp zijn vreselijke drempels geplaatst, ik ga er altijd overheen als ik mijn zoon naar de training van het wedstrijdzwemmen breng. Als je achterin zit, stuiter je zo ongeveer tegen het dak van de kleine Twingo. Ik moet het obstakel altijd uiterst voorzichtig nemen, het remt de snelheid wel af.

Tenslotte is er ook een vraag over bezuinigingen. Waarop zou de overheid moeten bezuinigen om de begroting op orde te krijgen? Bezuinig niet op het onderwijs, maar investeer in de toekomst! Dertig leerlingen per klas is echt meer dan genoeg. Eigenlijk is er geen enkele partij die helemaal aansluit bij mijn ideeën en opvattingen. Ik kies voor de partij waar ik de beste aansluiting bij vind. Het wordt nog een lastige keuze, ik zweef nog even verder. Woensdag neem ik uiteindelijk een besluit met het rode potlood.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.