Neutebeum-Nittikson-Surdie Finnis

Er is post van Nedwerk, de alumnivereniging van Utrechtse neerlandici. In de brief staat een verzoek, wie wil een bijdrage leveren over het werk van Bordewijk? Wie weet er nog iets over de colleges van Hans Anten? Tja, dan moet ik toch even diep in mijn geheugen graven. Direct komen er prachtige dichtregels boven, niet van Bordewijk: Een geur van hoger honing verdreef ons uit de woning..... Peperkamp! Het lied der dwaze bijen. Nog dieper graven, Bint.....

"De klas zat stil in afwachting. Zij liep omhoog naar de overmuur, met sterke stijging. De Bree zat laag en onvoordelig. Allen keken hem aan. De meesten keken op hem neer. Het oog van een enkele dwaalde even naar de ramen met wind. De Bree onderscheidde nog niet veel. Er waren wel vreselijke gezichten. Er was één vrouw. De Bree deed zijn ogen van papier gaan. Hij  keek tegen de klas. Hij grijnsde, zonder lach, zijn mond stond vol sterke bruine tanden. Hij wachtte wel een minuut. Hij liet de deur open. Toen ging hij lezen.
'Whimpysinger-De Moraatz-Neutebeum-Nittikson-Surdie Finnis-Te Wighel-Kiekertak-Taas Daamde...'Wat een namen, dacht hij. Het antwoord: 'Ja present', kwam aarzelend.

Ik denk aan de keren dat ik bovenstaand citaat zelf heb voorgelezen aan leerlingen. Eénmaal had ik er bij een dwarse derde klas, die ik rond de herfstvakantie overnam, een schrijfopdracht aan gekoppeld. De vraag was: "herken je iets van jezelf in dit citaat?" Het werd erg stil, aarzelend gingen de pubertjes aan het werk. Schoorvoetend werd bekend dat ze zelf ook als grapje een verkeerde naam op de plattegrond hadden gezet die ik had laten maken. Het is een oud verhaal, maar eigenlijk is het tijdloos. Het is fantastisch om luid de vreemdsoortige namen van de leerlingen op te noemen. Dankzij mijn docenten van de Universiteit Utrecht ben ik in aanraking gekomen met schrijvers als Bordewijk. Nu nog spitten in het geheugen naar de specifieke lessen van Hans Anten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.