Parelsnoer vol ontmoetingen

Vandaag is de lezer alvast gewaarschuwd op deze extra dag, het is schrikkeldag. Ik ben namelijk uit mijn humeur. Mij is verweten dat ik ingewikkeld schrijf. Ik heb een stevig gesprek met iemand achter de rug over mijn schrijfstijl. Het zou sappiger moeten, eenvoudig, als voor een damesblad. Helaas, ik lees bijzonder weinig in de damesbladen. Ik heb ze altijd veel te snel uit en de grote nietszeggende foto's irriteren mij. Bij ons thuis lazen we vroeger het Utrechts Nieuwsblad, maar op zaterdag werd daar de Volkskrant aan toegevoegd. Later, tijdens mijn studie, kwam daar het NRC-Handelsblad nog bij. Ik kan urenlang nadenken over een zinnetje. Tja, dan wordt een dergelijk zinnetje soms een beetje ingewikkeld. Wel mooi, maar niet echt eenvoudig. Ook hadden we een discussie over de uitspraak "Een parelsnoer vol ontmoetingen", gedaan door iemand die op pelgrimstocht was geweest. Niet de moeite waard! Hoezo, niet de moeite waard? Een religieuze uitspraak is: "Je bent een parel in Gods hand" Uitleg: je bent ontzettend bijzonder. De pelgrim had zeer bijzondere mensen ontmoet tijdens zijn tocht naar Santiago de Compostella en hij dacht dromerig (ook te lastig, wat nou dromerig) terug aan deze reizigers en aan zijn reis. Tja, ik laat mijn manier van schrijven maar zo als die is. Ik ga weer een boek van Grunberg herlezen. Of ik gniffel over passages uit De Avonden van Gerard Reve.  Dan kan ik heerlijk minutenlang nadenken over een kleinigheid. Gelukkig worden deze schrijvers door een geïnteresseerd publiek wel gewaardeerd.

Reacties

  1. Naja! Heb het stukje nog eens nagelezen, maar ingewikkeld? Huh?

    Jarenlang heb ik Libelle gelezen (van mn moeder) en de Viva. In vergelijking komt die stijl me echt niet eenvoudiger voor!

    Ben nu wel heel nieuwsgierig naar wat die 'iemand' zelf voor stukkies schrijft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.