Bus vaart door Amsterdams water

Met plezier woon ik in de polder waar alles nieuw is. Het bevalt uitstekend, maar soms is het goed om Flevoland te verlaten. Het is meivakantie, de kinderen zijn vrij. Daarom zijn we naar op een dag per trein naar Amsterdam gegaan, naar het Scheepvaartmuseum. We hebben een replica van een oud V.O.C.-schip bekeken en vanuit een sleepboot hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Ik geniet altijd van de oude trapgevels, klokgevels en scheefgezakte huizen. We zagen een varende bus, erg bijzonder. Via de Warmoesstraat zijn we naar de Dam gewandeld, waar het ook nog kermis was. Zoiets is echt  te veel van het goede voor een polderdame. Het was er ontzettend druk, er was lawaai en felgekleurde suikerspinnen prikkelden de zintuigen. Bezoekers van de kermis stonden in de rij voor Belgische frites, een vette baklucht verspreidde zich over de dam.  Zoon J. wilde graag in een zweefmolen, zijn vader vond het goed. Ik ging met de andere J. op een steen zitten, maar werd opgeschrikt door een tram die zich al tingelend door de mensenmassa wrong.

Als ik in Amsterdam ben, dan wil ik altijd door de Bijenkorf lopen. We hadden geluk, er was juist een groep Japanners gearriveerd. Tot onze verbazing gingen peperdure Louis Vuittontassen als zoete broodjes over de toonbank. Wie betaalt er €1850,- voor een schoudertas? Hoe rijk zijn deze Japanners? Voor de prijs van twee tassen koop je ook een Renault Twingo. We hebben nog iets gedronken in het restaurant van de Bijenkorf, waar een mooi uitzicht is over de daken van de stad.  Hippe jongedames genoten daar van een redelijk geprijsde en gezond uitziende maaltijd. Eén jonge vrouw was alleen, maar gelukkig had ze gezelschap van haar mobiel. Al bellend at ze van een bordje vol groentes.
Het rook helemaal niet fris in de drukke stad.  In sommige straten was de wietlucht nogal overheersend.  Toen we weer in Almere aankwamen, waaide de polderwind ons gelukkig weer tegemoet. Volgend jaar ga ik nog wel een keer naar Amsterdam. Eén tot twee keer jaar is een bezoek wel voldoende, denk ik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.