Kijken naar één minuut schoolslag bij regionale zwemwedstrijd

Al vele jaren is onze oudste zoon een fanatieke zwemmer. Na het behalen van zijn C-diploma vroeg hij aan E: "Papa, hoeveel zwemdiploma's heb jij? "Zijn vader antwoordde: A t/m G en zwemvaardigheid 1, 2 en 3." Vastberaden zei de nog jonge  J. vervolgens: "Dat wil ik ook!"
Als moeder heb ik vele uren in het Zeewolder zwembad Het Baken doorgebracht, soms zat ik er drie keer per week! Onze jongste zoon was aan het zwoegen voor de zwemdiploma's A en B, de oudste J. leerde de vlinderslag, de perfecte borstcrawl en rugcrawl  voor Zwemvaardigheid I en Zwemvaardigheid II. Daarna was er nog een grappig zwemclubje, Het Baken in Zeewolde stopte met het aanbieden van Zwemvaardigheid. Maar ik durf als trotste moeder gerust te beweren dat er geen enkele uitdaging was voor J. bij het zwemclubje op de woensdagmiddag.
In oktober hebben we de knoop doorgehakt. Jongste J. had de zwemdiploma's A en B gehaald, dat scheelde heel veel tijd in Het Baken. Ik meldde oudste J. aan bij de Woelwaters in Harderwijk. Bovendien kon ik de oude Ford Ka  nog vervangen door een Renault Twingo, onder andere voor het vervoer naar het zwembad aan de andere kant van het water. Daar moest hij eerst de Harderwijkse zwemslag leren, die bleek toch een tikkeltje anders dan de Zeewolder slag. Tja, ik kijk slechts vol bewondering naar de zwemslagen, mijn kennis gaat niet verder dan A en B. Ik ben meer van de roeiboten, vroeger was ik erg fanatiek, ik deed mee aan wedstrijden. Maar goed, ik dwaal af......

Gisteren was het een bijzondere dag voor J. Voor het eerst mocht hij deelnemen aan de regionale zwemwedstrijden, aan de meerkamp. Zwemverenigingen uit Zwolle, de regio Noord-Veluwe, Nijkerk en Lelystad waren naar Harderwijk gekomen. Ik heb nooit geweten dat een zwemwedstrijd zo grootschalig is. Het geheel duurde lang, van 16.15 uur tot 19.00 uur! Toch heb ik mij niet verveeld, uit voorzorg had ik de zaterdagkrant meegenomen. De jongste kinderen van zes en zeven jaar oud zwommen slechts één baan, sommigen leken net de overkant te halen. Daarna schoof de leeftijd steeds twee jaar op, de oudste deelnemers waren zestien jaar. Onze zoon was erg nerveus, dat zag ik vanaf de tribune. Steeds vroeg hij aan de trainster wanneer hij mocht starten. Eindelijk was hij aan de beurt voor twee banen rugslag. De sportieve jongen werd tweede in zijn ploegje. Hij mocht later nog een keer zwemmen, twee banen schoolslag. De zenuwen waren al veel minder, de kop was er af. J. won van de vijf jongens in zijn ploeg, in ongeveer 56 seconden zwom hij 50 meter. Van de elf deelnemers in de leefijd van 10-11 jaar werd hij derde op het onderdeel schoolslag en zevende op het onderdeel rugslag. Niet slecht voor de allereerste zwemwedstrijd!

Nu dient zich echter één probleem aan: J. vraagt al of hij meer mag trainen. Vrolijk stelt hij voor om op woensdag twee uur achter elkaar te trainen of om op dinsdag nog een keer te zwemmen. De benzineprijs is echter verschrikkelijk hoog, hoe vermaak ik mij twee uur in een zwembad? Heen en weer rijden naar Zeewolde is ook geen optie. Maar ik vind het geweldig dat ik een enthousiaste zwemmer als zoon heb.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In een juichpak kijken naar voetbal van Oranje

Wie heeft de pet van tante Jet?

Rain, nice! Regenwater op Saba wordt goed gebruikt.